Environmentálne overovanie podľa schémy EMAS – cesta k trvalo udržateľnej firmy
V dnešnej dobe sa stále viac spoločností usiluje o zlepšenie svojho prístupu k životnému prostrediu a o zníženie negatívnych vplyvov svojich aktivít na prírodu. Schéma environmentálneho manažérstva a auditu (EMAS) predstavuje nástroj, ktorý umožňuje organizáciám efektívne a systematicky riadiť svoje environmentálne aspekty. EMAS nie je len o dosahovaní súladu s legislatívou, ale ide aj o komplexný prístup k udržateľnému podnikaniu, ktorý zahŕňa aktívne zlepšovanie environmentálneho výkonu, transparentnú komunikáciu s verejnosťou a dôraz na sústavné zlepšovanie.
Čo je EMAS a prečo je dôležité?
EMAS, alebo Eco-Management and Audit Scheme, je schéma vyvinutá Európskou úniou, ktorá poskytuje rámec pre firmy, aby mohli zlepšiť svoje environmentálne správanie. EMAS je dobrovoľný nástroj, ale jeho zavedenie prináša množstvo výhod, od lepšej organizácie environmentálnych procesov po zlepšenie vzťahov so zainteresovanými stranami.
Na rozdiel od iných štandardov, ako je napríklad ISO 14001, kladie EMAS väčší dôraz na transparentnosť a povinné zverejňovanie environmentálneho vyhlásenia, ktoré musí byť overené nezávislým environmentálnym overovateľom. Tento proces zabezpečuje, že organizácie nielen dosahujú stanovené ciele, ale aj efektívne komunikujú svoje environmentálne výsledky verejnosti.
Výhody zavedenia EMAS pre firmy
Environmentálne overovanie podľa EMAS prináša firmám celý rad výhod. Predovšetkým pomáha zlepšiť ich environmentálne správanie, čo má priamy vplyv na zníženie nákladov a zvýšenie efektívnosti. Napríklad, systematické riadenie spotreby zdrojov a znižovanie produkcie odpadu vedie k výrazným finančným úsporám. Navyše, transparentnosť, ktorú EMAS vyžaduje, umožňuje firmám posilniť dôveru zákazníkov, investorov a partnerov.
Schéma EMAS pomáha tiež firmám získať konkurenčnú výhodu na trhu, pretože čoraz viac spotrebiteľov preferuje produkty a služby od ekologicky zodpovedných spoločností.
Kľúčové kroky environmentálneho overovania podľa schémy EMAS
Proces zavedenia EMAS zahŕňa niekoľko krokov, ktoré umožňujú organizácii systematicky zlepšovať svoje environmentálne správanie. Prvým krokom je úvodné environmentálne preskúmanie, ktoré slúži na identifikáciu environmentálnych aspektov a vplyvov danej organizácie. Toto preskúmanie pomáha stanoviť základné referenčné hodnoty, podľa ktorých sa bude merať ďalší progres.
Po úvodnom preskúmaní je potrebné zapojiť vrcholový manažment, ktorý definuje environmentálnu politiku a ciele. Manažment zohráva kľúčovú úlohu, pretože ich podpora a rozhodnutia sú nevyhnutné pre úspešné zavedenie a efektívne fungovanie systému. Nasleduje vytvorenie a implementácia systému environmentálneho manažérstva (EMS), ktorý je prispôsobený potrebám organizácie a pomáha sledovať dosahovanie stanovených cieľov.
Súčasťou EMAS je aj povinnosť vykonávať pravidelné interné environmentálne audity, ktoré hodnotia efektívnosť EMS a odhaľujú oblasti, kde sú potrebné zlepšenia. Po ukončení auditu nasleduje príprava environmentálneho vyhlásenia, ktoré zhrňuje dosiahnuté výsledky a plány na zlepšenie. Toto vyhlásenie musí byť overené nezávislým environmentálnym overovateľom, ktorý zabezpečí jeho správnosť a úplnosť.
Následne môže organizácia podať žiadosť o registráciu v schéme EMAS cez príslušný orgán (napr. SAŽP na Slovensku).
Praktické skúsenosti a príklady z praxe
Firmy, ktoré zaviedli EMAS, často uvádzajú výrazné zlepšenie svojich interných procesov, efektívnejšie využívanie zdrojov a zlepšenie vzťahov s verejnosťou a zákazníkmi. Okrem merateľných úspor nákladov sa zvýšila aj motivácia zamestnancov, ktorí sú hrdí na to, že pracujú pre ekologicky zodpovednú organizáciu. Napríklad, vo firmách pôsobiacich v priemyselnom sektore, kde je tradične vysoká spotreba energií, dokázalo zavedenie EMAS znížiť tieto náklady o desiatky percent.
Význam zapojenia zamestnancov do environmentálneho manažérstva
Úspech EMAS závisí aj od aktívneho zapojenia zamestnancov. Organizácie, ktoré implementujú EMAS, často zaznamenávajú zvýšenú angažovanosť zamestnancov, pretože im je poskytnutý priestor na návrhy zlepšení a aktívnu účasť na environmentálnych aktivitách. Zamestnanci, ktorí sú informovaní a motivovaní, sú kľúčom k efektívnej implementácii a udržateľnosti EMS.
Budúcnosť EMAS a vývoj udržateľného podnikania
EMAS sa bude v nasledujúcich rokoch ďalej rozvíjať, a to najmä v súvislosti s inováciami a digitalizáciou. Organizácie budú môcť ešte efektívnejšie využívať digitálne nástroje na sledovanie svojich environmentálnych ukazovateľov a plánovanie zlepšení. Prepojenie EMAS s cieľmi OSN pre udržateľný rozvoj (SDGs) poskytuje ďalšie príležitosti na zvýšenie dopadu schémy na globálnu úroveň.
Environmentálne overovanie podľa schémy EMAS je pre firmy dôležitým krokom na ceste k udržateľnosti. Je to komplexný proces, ktorý organizáciám poskytuje rámec na zlepšenie ich environmentálneho správania, zvýšenie efektivity a posilnenie ich pozície na trhu.
V dnešnej dobe je trvalo udržateľné podnikanie kľúčovým faktorom úspechu, a zavedenie EMAS je jednou z najlepších ciest, ako tento cieľ dosiahnuť.
Hlavné právne predpisy Európskej únie a Slovenskej republiky týkajúce sa EMAS:
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1221/2009 o dobrovoľnej účasti organizácií v schéme Spoločenstva pre environmentálne manažérstvo a audit – EMAS III.
Nariadenie Komisie (EÚ) 2017/1505 ktorým sa menia prílohy I, II a III k nariadeniu Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1221/2009 o dobrovoľnej účasti organizácií v schéme Spoločenstva pre environmentálne manažérstvo a audit (EMAS).
Nariadenie Komisie (EÚ) č. 2018/2026, ktorým sa mení príloha IV k nariadeniu Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1221/2009 o dobrovoľnej účasti organizácií v schéme Spoločenstva pre environmentálne manažérstvo a audit (EMAS).
Zákon NR SR č. 351/2012 o environmentálnom overovaní a registrácií organizácií v schéme Európskej únie pre environmentálne manažérstvo a audit a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Súvisiace právne predpisy:
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1893/2006, ktorým sa zavádza štatistická klasifikácia ekonomických činností NACE Revision 2.
Rozhodnutie Komisie č. 2017/2285/EÚ, ktorým sa mení príručka pre používateľov s prehľadom podmienok účasti v EMAS podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1221/2009 o dobrovoľnej účasti organizácií v schéme Spoločenstva pre environmentálne manažérstvo a audit (EMAS).
Rozhodnutie Komisie č. 2011/832/EÚ, týkajúce sa Usmernenia o združenej registrácii v EÚ, registrácií organizácií pre tretie krajiny a globálnej registrácie podľa nariadenia (ES) č. 1221/2009.
Odporúčanie Komisie č. 2003/532/ES o usmernení pre implementáciu nariadenia (ES) č. 761/2001 Európskeho parlamentu a Rady umožňujúceho dobrovoľnú účasť organizácií v schéme environmentálneho manažérstva auditu (EMAS) Spoločenstva vzhľadom na výber a používanie indikátorov environmentálneho správania.
Odporúčanie Komisie č. 2003/361/ES, ktoré sa týka definície mikro, malých a stredných podnikov.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady č. 94/62/ES z 20. decembra 1994 o obaloch a odpadoch z obalov v znení neskorších predpisov.
Smernica Európskeho parlamentu a Rady č. 2008/98/ES z 19. novembra 2008 o odpade a o zrušení určitých smerníc.
Vyhláška Štatistického úradu SR č. 306/2007 Z.z., ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia ekonomických činností.
Vyhláška Štatistického úradu SR č. 438/2004 Z.z., ktorou sa vydáva klasifikácia štatistických územných jednotiek.
Zákon NR SR č. 525/2003 Z. z. o štátnej správe starostlivosti o životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 39/2013 Z.z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o znení a doplení niektorých zákonov.
Zákon č. 128/2015 Z.z. o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 91/2016 Z. z.
Zákon č. 530/2003 Z.z. o obchodnom registri a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.